Mobiliteit op Maat

Mobiliteit op Maat

In en uit de auto

Heeft men moeite met in en uit de auto, dan zijn er vele oplossingen mogelijk. De draaistoel (zie foto) die 90 graden kan worden gedraaid en eventueel naar buiten kan worden geschoven is zo’n oplossing.

De draaistoel is ideaal in die situaties waarin een ander hulp biedt bij het in- en uitstappen. Buiten de auto is er meer ruimte
en kan de hulpverlener bij het overtillen zijn of haar rug rechthouden. Ook het overschuiven van de rolstoel naar de draaistoel is gemakkelijker.

Zijn er problemen omdat er niveau verschil is tussen de draailstoel en de autostoel dan is de elektrische hoog/laag voorziening een goede oplossing.

Meenemen rolstoel

Als men is aangewezen op het gebruik van een rolstoel dan moet deze ook in de auto meegenomen kunnen worden. Sterk afhankelijk voor de oplossing is natuurlijk de vraag: wat kan de rolstoelgebruiker zelf ?

Als de rolstoelgebruiker zelf de bestuurder van de auto is, en beschikt over voldoende kracht in de armen dan kan bijvoorbeeld de rolstoel tussen de voorstoelen en de achterbank meegenomen worden.

De rolstoelgebruiker dient dan door te schuiven van bijrijdersstoel naar de bestuurdersstoel, klapt de rolstoel in en trekt deze op een vlonder achter de voorstoelen.
Door het plaatsen van deze vlonder wordt het hoogte verschil tussen vloer en dorpel kleiner waardoor de rolstoel gemakkelijker in en uit te laden is. Een dorpelstrip kan geplaatst worden om beschadigingen te voorkomen

De interieurlift is ontworpen voor rolstoelgebruikers die wel kunnen “overwippen” vanuit de rolstoel in de auto, maar die daarna niet in staat zijn om de rolstoel in de auto te trekken. De elektrische interieurlift hijst de rolstoel achter de voorstoel.Hulpmiddel bij de interieurlift is de parapluhaak om het rechterportier te openen/sluiten.

Meerijsituatie

Wanneer de rolstoelgebruiker zittend in een handbewogen dan wel elektrische rolstoel wil meerijden in de auto is de keuze mogelijkheid groot. Deze auto’s worden zo aangepast dat men zittend in de rolstoel in het achtercompartiment kan meerijden.

Door de bodem te verlagen ontstaat er meer binnenruimte en kan men eenvoudig in- en uitrijden. Door toepassing van het
zogenaamde “knielsysteem”,die de auto aan de achterzijde door zijn veren laat zakken, wordt het in- en uitrijden nog gemakkelijker.

Om voor de rolstoelgebruiker het vooruitkijken te bevorderen zijn er uitvoeringen met een verhoogd (voor)dak, wat voorzien wordt van een raam. Maar ook busjes en zogenaamde ruimten auto’s worden door Auto-aanpassingen ZuidWest aangepast voor de rolstoelgebruiker die zittend in de rolstoel vervoerd wil worden.

Zelfrijsituatie

Auto aanpassingen zijn praktische en eenvoudige oplossingen. Wat te denken van de gashendel en handbedrijfsrem aan het stuur. Beide aanpassingen houden in dat men met de handen gas geeft en remt in plaats van met de voeten.

De handbedrijfsrem is een eenvoudige maar praktische oplossing wanneer men niet voldoende kracht in voeten of benen heeft om het originele rempedaal te bedienen. De bediening van de rem doet u in dit geval met uw hand. Door het van u afduwen van een aangepaste hendel kunt u remmen.

Wat geldt voor het remmen is uiteraard ook van toepassing op het gas geven. Dit kan op verschillende manieren. De meest voorkomende aanpassing is het gaspedaal links van het rempedaal plaatsen. Maar ook eenvoudig en praktische is, gas geven met de handen door middel van het naar u toe trekken van een hendel.